face-scan

FaceType: Een zelflerend platform dat gezichten aan gedrag koppelt

Published by Rob Kurvers on .

facetype   artificial-intelligence  

Het gebeurt niet vaak dat radicale innovaties van Nederlandse bodem komen. Een radicale innovatie is een compleet nieuw product of dienst dat nog nooit eerder op de markt is geweest. Een radicale innovatie zorgt dat een markt mogelijk compleet anders gaat werken. Ondanks dat radicale innovatie van groot belang is en grote economische toegevoegde waarde biedt, is een nadeel dat de kosten voor de ontwikkeling van iets compleet nieuws vaak enorm hoog zijn. Bovendien is de ontwikkeling van een nieuw product een onvoorspelbaar en vaak ook langdurig proces wat voor de grote (afbreuk) risico's kan zorgen. Last but not least - de uitkomst is veelal niet gegarandeerd.

Gezicht en gedrag

"We are more than just a pretty face. It turns out the shape, size, and even colour of our looks can relay some very important information about our personalities, health and sexuality". David Robson legt het uit in zijn artikel "how your face betrays your personality and your health" voor BBC Future van 13 Maart 2015, dat er een onmiskenbare relatie is tussen het uiterlijk en de persoonlijkheid. Ook Aristoteles en zijn volgelingen hebben een analyse gemaakt van de manieren waarop je uiterlijk je geest weerspiegelt. "Het idee is dat onze biologie, zoals genen en hormoonspiegels, onze groei beïnvloedt, en dezelfde mechanismen zullen ook ons karakter vormen", legt Carmen Lefevre van Northumbria University uit.

Oer-Hollands

In 1994 is een team van onderzoekers een nieuw fundamenteel onderzoek gestart. Geheel zelf gefinancierd en meestal in de avonduren. Iedereen verklaarde ons voor gek. Dit team heeft 25+ jaar lang de schouders eronder gezet om een ontdekking tot baanbrekende innovatie te perfectioneren. Gestaag net zo lang doorwerken totdat resultaat was bereikt. Dat vraagt volharding, doorzettingsvermogen, geduld en de coöperatieve bereidheid samen risico's te dragen. Dit team werkt nog steeds samen. Ongekend in een digitaal tijdperk van snelheid en dynamiek. Een kwaliteit in de sfeer van "de boer en hij ploegt voort". Oer-Hollands dus.

Wanneer radicaal een verstoring wordt

Een radicale innovatie kan een "disruptieve" of (markt)verstorende uitwerking hebben. Zo is het internet de motor achter veel disruptieve innovaties; Denk aan Whatsapp, AirBnB en Uber. Die zorgden voor opschudding in respectievelijk en telecombranche, de hotel- en de taxiwereld.

De doorbraak

In 2017 was het zover en werd er een moderne psychologie geboren; Integrale Algoritmische Psychologie met als doel de relatie tussen beeld en gedrag aan te tonen. Een psychologisch model gebaseerd op algoritmes. Integraal, omdat algoritmische relaties te leggen zijn tussen mensen en architectuur, muziek, organisaties en meer. En weer - iedereen verklaarde ons voor gek. Dat kan niet. Bewijs het dan!

Het idee was geboren om één algoritme zichtbaar in de vorm van een gezicht te "digitaliseren", Kortom, je maakt een foto van jezelf en de software genereert een code. De software "leest" vervolgens een algoritme uit een gezicht. In november 2018 start software-ontwikkelaar iVinci uit Bussum met de ontwikkeling van de Proof of Concept. Inmiddels is Facetype al sinds januari operationeel. Dit is op gezichtsherkenning gebaseerde software, die leert van de eigen analyses en berekeningen en die in staat is om gezichts- en persoonstypen uit een foto te "lezen". Het web-based systeem werkt tevens op Android en is inmiddels op meer dan 6.000 foto's getest met opmerkelijk nauwkeurige resultaten. Een meesterlijke prestatie van iVinci.

Waarom een doorbraak? Eén foto levert slimme informatie op zonder dat daarvoor persoonsgegevens nodig zijn!

De bewijsvoering

Met ons eigen team hebben we 2.000 foto's handmatig geclassificeerd in de verschillende FaceType persoonstypen en deze in een database geordend. Bekenden en onbekenden, mannen en vrouwen, blank, Aziatisch, negroïde, Nederlands, Amerikaans, Russisch, Chinees. Daarna heeft Facetype AI 4.000 foto's automatisch geclassificeerd, zonder menselijke tussenkomst. Na de eerste "run" heeft de Facetype AI volledig zelfstandig een scoringspercentage behaald van meer dan 65%. De verwachting is dat dat percentage door zelflering van de software verder zal toenemen.

De verstoring

De FaceType AI software slaat de technologische brug tussen mens, organisatie, en markt(en). Omdat algoritmen, die aan gedrag van mensen ten grondslag liggen, zijn blootgelegd en de mens de brug naar vrijwel alles is, is hier de technologische basis gelegd voor de ontwikkeling van vele mondiale toepassingen, allen met tractie en schaalbaarheid in het vooruitzicht. Zo kun je profielen maken, statistische functies creëren, matchen tussen vraag en aanbod, de customer experience dramatisch verhogen, maatwerk leveren (customizen), en ligt hier de bassi voor de meest accurate, snelle, en goedkope persoonlijkheidstest ter wereld. Dat allemaal op basis van één foto zonder dat er extra persoonsgegevens nodig zijn. Of zoals Dennis Koster, Marketing & Communications Consultant bij Capitol ID uit Zwolle, maart dit jaar zei: "Maar dan heb je de heilige graal van de marketing?!".

Meer weten?

Interesse in een demonstratie? Mogelijkheden bespreken voor een unieke toepassing in de eigen branche of industrie? Neem contact op met Aernout Cohen Tervaert van 2next, Next Generation Solutions, of met Rob Kurvers van iVinci - ontwikkelaar van zelflerende software systemen.

Aernout Cohen Tervaert, 2next, R&D & innovation - 06 40 66 10 22
Rob Kurvers, iVinci, Solution Developer - 06 51 300 578